Referenser

  • KBV 001 Picture 3 090326
  • KBV 001 under seatrail pa svarta havet
  • KBV-001-Picture-1-0903261
  • KBV001 har anlant till Goteborgs hamn 150908

KBV 001

KBV001, KBV002 och KBV003 är tre stora nödbogserings- / oljeupptagningsfartyg byggda av Damen åt den Svenska Kustbevakningen. Fartygen är cirka 80 m långa och har diesel-elektrisk framdrivning. De är utrustade med omfattande räddnings- och miljöskyddsutrustning. Bogserkapaciteten är cirka 100 ton bollard pull, och oljeupptagningskapaciteten är hela 1000 m3. 
Gothia Marine deltog i projektet redan vid  de första konceptstudierna, och tog sedan fram byggnadsspecifikation, utvärderat anbud, granskat varvets konstruktion för Kustbevakningens räkning och har genomfört inspektioner under FAT och byggnadsfasen på varvet i Galati, Rumänien. Gothia Marine har huvudsakligen arbetat med fartygens framdrivnings- och maskinsystem. 

Kustbevakningen

Gothia Marine har jobbat mot Svenska Kustbevakningen i många projekt under 10 års tid. Vi är och har varit med i olika faser av projekteringen av ett antal större nybyggnadsprojekt under denna period:
  • KBV 201
  • KBV 001
  • KBV 031
  • KBV 312
Vi har även assisterat Kustbevakningen vid studier och utredningar av till exempel framdrivningsalternativ och sjösättningsanordningar, och arbetat som tekniska experter under byggnadsfasen av KBV 001 och KBV031.
  • IMG 0217
  • KBV 001 Picture 1 0903261
  • KBV 033
  • KBV 033 1
  • KBV20201
  • 20110609 Swedeship Kragero D3 3806
  • 20110615 Swedship Krageo 4085

Uni Kragerö

Uni Kragerö är ett mindre sjöräddningsfartyg utvecklat av Swede Ship Marine  för den Norska Sjöräddningen. Gothia Marine har jobbat med Swede Ship i utvecklingen av detta fartyg, och flera liknade åt den Norska Sjöräddningen :

Gothia Marines arbete i detta projekt omfattade bland annat:
  • Projektledning
  • FRP dimensionering
  • Arrangemangs och produktionsritningar
  • Systemscheman
  • Planering och bemanning
  • Test och provturer.

Imperial Ships Management

Imperial Ship Management opererar en flotta på 13 Roro- och  General Cargo fartyg i en huvudsaklig storlek på 15-20.000 DWT  och äger det traditionsrika Svenska Orientlinjen

Gothia Marine har jobbat mot Imperial Ship Management, och tidigare Svenska Orientlinjen i många projekt under 10 års tid. Vi har tagit fram stabilitetsdokumentation, intakt- samt grainstabilitet för flera fartyg i flottan samt genomfört och assisterat vid krängningsprov.

Vi har tagit fram ombyggnadsspecifikationer samt klass och konstruktionsritningar till skrovombyggnader av M/V Skogaland och systerfartygen M/V Balticland och M/V Minaland. Dessutom har vi genomfört utredningar kring olika strukturella frågor samt hanterat andra frågor skrov och skrovstyrka vid kommunikation med klassningssällskap.

Vi har även upprätthållit status på Brand och Säkerhetsplaner och  Generalarrangemang för flera av rederiets fartyg, bl.a M/V Minaland, M/V Thyrusland och M/V Vikingland.
  • balticland
  • merchant
  • skogaland 10